Reflectie:   Het kalmeren van de geestkalmte

Door telkens de aandacht in ons centrum (Hara, punt in de onderbuik) te brengen verschijnt de adem diep in de onderbuik. En kalmeert de geest. Uit het hoofd, in het lichaam, in het Zijn. Maar als die geest erg onrustig is dan is het heel erg moeilijk om met de aandacht in je centrum te verblijven. Ik merkte dat afgelopen week toen ik ’s nachts wakker werd en lag te piekeren, te denken in cirkels. Ik probeerde dat te kalmeren door telkens met de aandacht naar mijn centrum te gaan, maar merkte dat mijn geest niet bepaald kalmer werd. Door me nu ook nog te gaan richten op de uitademing werd het kalmer in mijn hoofd.

Inademen is leven, energie opdoen en actie; uitademen is herstellen, loslaten en ontspannen. Door me te richten op de uitademing ontspande het lichaam dieper en dieper en kwam de geest tot rust. Bovendien verlengde ik die uitademing met behulp van de Rama mantra; een innerlijk klinkende mantra op het ritme van de hartslag die gaat als volgt: Rama Rama Ra-ama Rama. Vier maal Rama (spreek uit: raam) en de derde heeft een verhoging waardoor je niet hoeft te tellen. Inademend eenmaal de Rama mantra, uitademend tweemaal de Rama mantra, verlengt de uitademing. Zonder te duwen of te trekken aan de adem, steeds heel vriendelijk binnen de ruimte die er is de uitademing verlengen. Het lichaam ontspant en de geest wordt kalm. Een kalme geest is de sleutel tot onze ware essentie. Het geeft ruimte om helder te zien; wie ben ik en wat heb ik te doen in dit leven. En vervolgens viel ik in slaap…..

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

*********************************************************************************************************************************

Reflectie:   Oefenen vanuit onze ware essentiecentrum

Oefenen vanuit onze ware essentie betekent oefenen vanuit volledigheid. Door de aandacht telkens in de onderbuik te brengen bij de adem aldaar, komen we telkens in het hier en nu. In alleen maar dit; dat wat er is. En dat is de poort tot die open ruimte, die open aandacht die we zijn waarin alles volledig is. Op het moment dat we gaan oefenen vanuit ons denken, ons hoofd, dan oefenen we vanuit onvolledigheid. Want dan is er een ik, die vindt dat ie het heel goed kan, of een ik die denkt iets niet te kunnen, of een ik die vergelijkt of zich herinnert dat het de vorige keer niet ging, of een ik die een bepaalde verwachting heeft dat het zo moet. En zodra dat gebeurd, is er een ik en een opvatting, een gedachte, een aanname. Een ik en het andere, m.a.w. je scheidt je af, is er onvolledigheid. De geest heeft de neiging om dat te doen. Maar we kunnen die geest trainen om meer en meer vanuit volledigheid te oefenen. Door telkens de aandacht in ons centrum te brengen bij de adem aldaar. Voelen en ervaren vanuit ons centrum. Daar waar we ons volledig voelen, daar waar er alleen maar volledigheid is. Hoe vaker we dat ervaren, hoe meer we samenvallen met onze ware essentie, hoe minder we geleefd worden door onze aannames en vooroordelen. Met het inzicht dat al die aannames en vooroordelen plaats vinden in ons, zonder dat we ons ermee hoeven te identificeren.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

*********************************************************************************************************************************

Reflectie:   GezondheidbriaskThumb_0007ac00

Vooral in deze tijd waarin het Coronavirus een rol speelt is het van groot belang dat we gezond blijven. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal, emotioneel en spiritueel gezond blijven is het gebied waarin de Ayurveda en de Yoga elkaar ontmoeten. En dat doen we door het innerlijke vuur goed te laten branden, het zogeheten Agni. Agni is het spijsverteringsvuur, maar ook het levensvuur. Het vuur dat goed moet branden zodat we het voedsel goed verteren en er een optimale opname van voedingsstoffen plaats vindt. Want als het vuur niet goed brandt dan blijven er restjes achter en juist deze resten zorgen voor verstopte kanalen, zorgen voor allerlei ongemakken en uiteindelijk ziekten. Het vuur dat goed moet branden om gedachten en emoties te verteren, te verwerken, te transformeren. Zodat we onszelf niet steeds in kringetjes denken, ons zorgen blijven maken en letterlijk ziek worden van ons eigen denken en de daar uit voorvloeiende emoties.

En dat goed brandende vuur zetten we optimaal aan door de adem. En dan met name de diepe buikadem, die de darmen, milt en lever masseert en activeert en tegelijkertijd onze geest kalmeert. Want let maar eens op, als je de hele tijd loopt te rennen, en dan niet eens zozeer fysiek als wel in je hoofd, dan zul je merken dat de adem hoog in het lichaam zit. Het lichaam moet dan harder werken om het voedsel te transformeren en tegelijkertijd is de geest onrustig. De adem diep in de onderbuik ervaren doen we door middel van aandacht. Telkens de aandacht, de focus in de onderbuik, het gebied onder de navel. Want daar waar de aandacht is, daar is de adem. Bovendien helpt het als we de onderrug vrij en de inner core wakker maken, zodat de voor- en achterzijde van ons onderlichaam in balans is en we de adem diep in de onderbuik kunnen ontvangen. Die diepe buikadem zet ons levensvuur aan en bestendigd onze gezondheid.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

*********************************************************************************************************************************

« Nieuwere berichtenOudere berichten »