Reflectie Nadi Shodana Pranayama IIMudras-for-Nadi-Shodona-1

Nadi betekent energiekanaal. Shodana betekent reinigend. Pranayama is adembeheersing. Nadi shodana pranayama is een adembeheersing om de hoofd energiekanalen te reinigen zodat prana optimaal kan stromen door het lichaam. Zodat we ons vitaal,vredig en compleet voelen. De hoofd energiekanalen lopen langs en door de wervelkolom: Sushumna door het midden Ida links van de wervelkolom en Pingala rechts ervan.

Maar niet alleen de energiekanalen, ook de chakra’s liggen langs de wervelkolom. Deze energiecentra waar energie in en uit kan stromen maken dat we ons heel voelen. Als de energie vrij kan stromen door eerste chakra (stuit) voelen we ons verbonden met de aarde, sterk, gezond en veilig. Als de energie vrij kan stromen door vierde chakra (borstwervels) dan voelen we ons verbonden met de wereld rondom, met de ander vanuit compassie. Als de energie vrij kan stromen door zevende chakra (kruin) dan voelen we ons verbonden met de kosmos, met onze spiritualiteit. Het is dus van groot belang dat de wervelkolom vrij is en zijn natuurlijke oprichting volgt. De rug recht en mobiel. Maar vaak zien we dat er spanning is in de buitenliggende bewegingsspieren van de rug, die onze ruggen tot een harnas maken. Deze spanning kunnen we loslaten door op rolletjes, strips en ballen te gaan liggen om de weg vrij te maken voor een optimale mobiliteit, een optimale doorstroming van energie, van prana.

Uitvoering: Kom zitten met een moeiteloos opgestrekte rug. Leg de linkerhand in gyan mudra op de linkerknie en de rechterhand in vishnu mudra met de ringvinger op het punt tussen de wenkbrauwen. Adem uit. Sluit met de duim de onderkant van het linker neusgat af. Adem in met pari purna pranayama (volledige adem). Ben je helemaal ingeademd wissel van neusgat (sluit je rechterneusgat af) en adem uit door het linkerneusgat. Adem in door linkerneusgat, ben je helemaal ingeademd wissel van neusgat. En zo verder, blijf ademen met de volledige adem, telkens wisselend van neusgat. En volg dan de ademstroom door het rechterneusgat langs de rechterkant van de wervelkolom naar de stuit, wissel van neusgat, en uitademend vanaf de stuit langs de linkerkant van de wervelkolom naar de kruin. Inademend door linkerneusgat langs de linkerzijde van de wervelkolom naar de stuit, wissel, uitademend vanaf de stuit langs de rechterzijde van de wervelkolom naar de kruin. En zo verder. Doe dit minimaal 5 minuten. Afronding: leg ook de rechterhand in de gyan mudra op de rechterknie en merk de ademstroom door beide neusgaten. Merk de innerlijke rust, de vrede.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

*********************************************************************************************************************************

Reflectie Nadi Shodana Pranayamanadi_shodana

Nadi betekent energiekanaal. We hebben zo’n 72.00 nadi’s, dit aantal heeft een numerologische waarde. Shodana betekent reinigend. Pranayama is adembeheersing. Nadi shodana pranayama is een adembeheersing om de hoofd energiekanalen te reinigen zodat prana optimaal kan stromen door het lichaam. Zodat we ons vitaal en vredig voelen.

We hebben drie hoofdkanalen, de middelste, Sushumna, loopt door de wervelkolom. Het kanaal rechts van Sushumna is Pingala en loopt aan de rechterkant van de wervelkolom. Het kanaal links van Sushumna is Ida en   loopt aan de linkerkant van de wervelkolom.

Zoals we weten hebben we van alles in paren met een bepaalde functie: we hebben 2 ogen waarmee we diepte kunnen zien, we hebben 2 oren om zowel het geluid van links als rechts te kunnen horen, maar we hebben ook 2 neusgaten. De yogi’s hebben waargenomen dat we wisselend wat meer door het linker- en door het rechterneusgat ademen. Het ene neusgat domineert steeds het andere en dat wisselt een aantal maal per dag. Alleen bij de wissel is er sprake van evenwicht, een moment dat we door beide neusgaten ademen. Dit fenomeen heeft invloed op onze staat van zijn.

Als het linkerneusgat domineert (de linkeradem) dan onttrekt dat warmte aan onze linkerhersenhelft en is de rechterhersenhelft actiever. De rechterhersenhelft activeert de linkerkant van het lichaam, de maankant van het lichaam: onze non-verbale, creatieve, muzikale, gevoelskant. Als het rechterneusgat domineert (rechteradem) wordt de linkerhersenhelft actiever, die de rechterkant van ons lichaam, de zonnekant van het lichaam activeert: onze verbale, rationele, analyserende doe-kant. Is er balans dan ademen we door beide neusgaten door de Sushumna, het kanaal van concentratie, meditatie, stilte, leegte en samadhi (éénzijn). Het enige tijdstip waarin vaststaat dat die wissel gebeurd is ’s ochtends bij zonsopgang. Maar de Nadi Shodana Pranayama heeft hetzelfde effect. Er ontstaat balans, vrede, stilte en leegte in ons. Een mooie oefening om te doen voor de meditatie.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

*********************************************************************************************************************************

Reflectie De adem is de poort naar één-zijn; de 5 kosha’s.koshas

We verlangen naar geluk, naar vrede en tevredenheid, maar voelen ons vaak afgescheiden, incompleet. Deze afgescheidenheid wordt veroorzaakt door onze identificatie met ofwel ons fysieke lichaam ofwel ons mentale lichaam(gedachten, emoties). In de yogaleer wordt gesproken over 5 lichamen, ook wel 5 kosha’s genoemd, die elkaar omhullen en niet los van elkaar staan.

Het meest grofstoffelijke lichaam is annamaya kosha, ons fysieke lichaam. Dit lichaam omhult het pranamaya kosha, het energetische lichaam of ademlichaam. En dat ademlichaam is alweer wat subtieler dan het fysieke lichaam, maar is nog steeds letterlijk voelbaar en tegelijkertijd kunnen we de subtiliteit ervan ervaren door de adem ruimer dan ons fysieke lichaam te voelen. Op die manier biedt de adem ons toegang tot die nog subtielere lichamen waaruit wij bestaan. Het ademlichaam omhult het manomaya kosha, het mentale lichaam. Het denken en voelen is nog weer subtieler dan de adem, het is niet meer vast te grijpen. Het mentale lichaam omhult het vijnanamaya kosha, het intelligentie lichaam, het lichaam van een dieper weten, innerlijke wijsheid. Wijsheid die niet uit boeken te vergaren is. En het intelligentie lichaam omhult anandamaya kosha, het gelukzaligheidslichaam. Het lichaam waarin we ons één voelen met Al. Onze ziel zou je kunnen zeggen.

Door onze identificatie met één van deze lichamen scheiden we ons af van die 5 kosha’s, die totaliteit die we zijn. De adem kan dan toegang verschaffen tot die totaliteit. De adem is een weerspiegeling van de levenstroom die de bron is van alle leven. Zoals het heelal uitzet (na de big bang) en na miljoenen jaren weer terugkomt, zoals ons leven in het begin uitzet en groeit en na een bepaald punt weer terugkomt, loslaat, sterft, zo zet de adem het lichaam uit en vult het met energie en kracht, en laat de adem het lichaam terugkomen om los te laten en te ontspannen. We hoeven deze beweging alleen maar op te merken, gewaar te zijn.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

*********************************************************************************************************************************

« Nieuwere berichtenOudere berichten »