ReflectieDe stille toeschouwerDagvandestilte

De vorige reflectie ging over de drie guna’s: tamas, rajas en sattva. De guna’s begrijpen is de natuur, maar ook onze eigen natuur begrijpen. Dat onderlinge spel van de drie guna’s waarin er telkens eentje voorop loopt zien we ook terug in de yogales: vaak komen we met rajas binnen, in actie, met nog de drukte van alledag in ons hoofd. De les start dan ook met staande, actieve maar ook aardende houdingen. Daarna gaan we over op zittende houdingen om te eindigen met liggende houdingen. Steeds meer tamas, steeds meer geaardheid en zwaarte zodat we ons uiteindelijk sattvisch kunnen voelen: in harmonie en tevreden. En dan merk je dat je heel anders de deur uitgaat dan dat je binnenkwam. Wat je merkt is dat de geest gekalmeerd is en dat is de kern van yoga. Patanjali schrijft in de Yoga Sutra’s: yoga is het wervelen stilleggen van de geest (1.2) dan is het ziende thuis in zichzelf (1.3) anders vereenzelvigt het zich met de wervelingen(1.4). Jogchum Dijkstra licht toe: “Er is iets in de mens dat in en achter al zijn doen en laten, al zijn waarnemingen en wensen, al zijn gevoelens en gedachten, aanwezig is als een onbewogen, stille toeschouwer. Het wervelen van de geest, hoe sterker hoe meer, verbergt of versluiert deze toeschouwer. Pas wanneer het wervelen is stilgelegd, kan de aandacht van je geest zich richten op het ziende in je, kan het thuiskomen in zichzelf. Dan pas kun je de kern van je mens-zijn ervaren”. “ Zolang het ziende nog niet thuis is in zichzelf, blijft het zich vereenzelvigen met je innerlijke activiteiten, je voelen en denken, vergeten en herinneren, begeerte en angst. Al deze processen gaan buiten het ziende om. Ze gebeuren wel in je, maar ze zijn niet het wezenlijke. Leren zien door yoga betekent, ervaren dat er iets in je is dat al die processen kan waarnemen zonder erdoor te worden beroerd. Dat je jezelf houdt voor iets wat je in wezen niet bent, aan die verblindheid wil yoga een einde maken”.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

 *************************************************************************************************************************************

Reflectie:  Tamas, rajas en sattvaeikel

De tri guna’s ( 3 koorden,vezels), tamas, rajas en sattva zijn drie eigenschappen van de natuur die invloed hebben op de kwaliteit van ons leven. Het is een drie eenheidsprincipe om de (onze) natuur beter te begrijpen. Ze vormen een compleet geheel, ze zijn alle drie evenwaardig en er loopt er altijd eentje voorop. Tamas staat voor traagheid, is zwaar, solide en donker. Als je kijkt naar de jaargetijden is de herfst en de winter tamas. Wat betreft voedsel: gefrituurd, zwaar of oud voedsel, of voedsel uit blik. Rajas staat voor hartstocht, beweging en transformatie. In de jaargetijden: de lente. Sattva staat voor harmonie, tevredenheid en compleetheid. In de jaargetijden: de zomer. Fruit en sla zijn sattvisch.

De drie eenheid van tamas, rajas, sattva en hun onderlinge spel is goed te terug te zien in de ontwikkeling van de eikel. Als de eikel (de vrucht) gerijpt is aan de boom loopt sattva voorop, als hij valt is het tamas, als hij begint te kiemen is het rajas, als hij dan opnieuw is uitgegroeid tot een boom is het opnieuw sattva. Het spel van de drie guna’s bepaald onze toestand. Hoe staat het met jouw toestand, welke guna loopt er voorop, wat heb je nodig om in balans te komen? Deze week na de yogales zei iemand, ik moet nodig wat gaan doen aan mijn conditie. Tamas loopt hier voorop en door nu in beweging te komen(rajas) kan zij sattvisch worden, in harmonie. Iemand anders zei: ik kan geen geduld opbrengen om te verstillen in de houdingen. Op dat moment is er een te veel aan rajas, zij zou juist mogen vertragen (tamas) om in harmonie te komen (sattva).

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

 *************************************************************************************************************************************

Reflectie:  Volledige aanvaardingaanvaarding

Als we samenvallen met dat wat we in ware essentie zijn, namelijk open aandacht, is er volledige aanvaarding. Aanvaarding is niet iets wat je doet, aanvaarding is een staat van zijn. We hoeven niets te veranderen, er valt niets te bereiken. We kunnen stoppen met het geluk buiten ons te zoeken. In de yogabeoefening kunnen we ervaren wat dat is, die open aandacht, die aandacht die niets uitsluit. Maar op het moment dat we worden meegesleurd in onze sensaties, gedachten en emoties dan vernauwen we de aandacht, we sluiten al het andere uit. Die identificatie versluierd dat wat we werkelijk zijn.

Een voorbeeld uit de vorige les waarin we met gekruiste benen vooroverbogen onze armen en hoofd lieten rusten op wat kussentjes hadden sommigen veel kussens nodig en werden daar heel giebelig en vergoelijkend over, iemand zei: ik ben zo stijf! Deze identificatie met stijfheid ontstaat omdat we vergelijken: want hoe weet je dat je stijf bent, als je niet ook weet wat flexibiliteit is? Of je vergelijkt jezelf met de yogajuf of met hoe je vroeger was. Deze identificatie met stijfheid ontstaat omdat we verwachtingen hebben: zoals de juf het voordoet, zo moet het. Of ik moet dit kunnen. Allemaal aannames waar we ons mee identificeren. In open aandacht is stijfheid/flexibiliteit een ervaring die in ons verschijnt. Niets meer, niets minder. Het gaat niet om de hulpstukken die we nodig hebben om een oefening te volbrengen, het gaat om de innerlijke ervaring en ontmoeting met onszelf. In open aandacht is er een beleving van stijfheid en flexibiliteit, tegelijkertijd, is er een staat van volledige aanvaarding. Zijn we in harmonie, in vrede met dat wat is.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

 *************************************************************************************************************************************

« Nieuwere berichtenOudere berichten »