Reflectie:  Een rustige en kalme geestkalmte

Het gewaar zijn van de sensaties in het lichaam met de daaruit voortkomende gewoontepatronen van verzet of vastgrijpen maakt dat we niet langer meegesleurd worden in onze reacties, in onze gewoontepatronen. Op de yogamat kunnen we dat oefenen door in de houding dát punt op te zoeken waar het net begint te schuren, net wat ongemakkelijk is en daarin te verstillen. Zodat we ons verzet of vastgrijpen gewaar kunnen zijn. En als we dan de adem erbij betrekken en de adembeweging letterlijk kunnen voelen in dat ongemak, in die sensatie die de meeste aandacht trekt, dan val je samen met dat wat is, ben je in het hier en nu. Voorbij prettig of onprettig.

Hoe is dat bij jou? Lukt het je de adembeweging te voelen in dat ongemak zonder de adem te sturen? Wat wordt je gewaar? Merk dat alles wat zich vertelt waardevol is. Niet alleen omdat je jezelf leert kennen, maar ook omdat in het hier en nu zijn de geest kalmeert. De geest is als een wilde aap die maar door en doorgaat. Het denken gaat altijd door, het is niet te stoppen. Het enige wat we kunnen doen is het trainen, zodat het kalm en rustig wordt. Dat stilleggen van de wervelingen van de geest brengt het ziende thuis in zichzelf. Zodat we ons mens-zijn ten volle kunnen leven. Dat is de kern van yoga.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

 *************************************************************************************************************************************

Reflectie:  Samenvallen met dat wat ísinner bliss

De herfst is begonnen, de dagen zijn korter en het weer wisselvalliger, een tijd om naar binnen te keren. En dan is het waarnemen van sensaties in het lichaam een mooi hulpmiddel. De prettige sensaties met de neiging om die vast te houden, de onprettige sensaties met de neiging om ons daartegen te verzetten en de neutrale sensaties met de neiging om daarvan weg te dwalen, te gaan dagdromen. Die neigingen die vaak gewoontepatronen zijn geworden kunnen ons leven bepalen. Door gewaar te zijn van de sensaties en de daaruit voortkomende gewoontepatronen leren we onszelf kennen. En zijn we niet langer slaaf van onze gewoontepatronen.

Een ander hulpmiddel om naar binnen te keren is de adem in het lichaam waar te nemen, het brengt je volledig in het hier en nu, want het lichaam is hier en de adem is nu. Yoga biedt ons de mogelijkheid dit te oefenen en te onderzoeken. Door in de yogahouding telkens het punt op te zoeken waar het nét ongemakkelijk wordt en daarin te verstillen, kun je de sensaties en de neigingen waarnemen, maar ook de adem.   Ben je iemand die graag de grenzen opzoekt en daar liefst overheen gaat, kom dan wat terug in de houding want anders ga je voorbij dat punt; ben je iemand die het ongemak vermijdt en halt houdt ver voordat het ongemak zich aandient, ga dan eens wat verder in de houding want anders kom je niet bij dat punt. En op het moment dat je letterlijk de adembeweging kan ervaren in dat punt waar het net wat ongemakkelijk is, in die schurende sensatie, dan voel je dat je samenvalt met dat wat ís. Dan doe je de houding niet meer maar dan bén je de houding. Dan zijn de wervelingen van de geest gekalmeerd, zodat het ziende thuis is in zichzelf.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

 *************************************************************************************************************************************

Reflectie:  Gewaar-zijn van sensatiesvreugde in anahata chakra

In de yogabeoefening keren we naar binnen. Het naar binnen keren betekent dat we alles wat zich ín ons afspeelt gewaar zijn. Zowel de sensaties in het lichaam, als de adem, als de mentale formaties, zoals gedachten en emoties én hun onderlinge verbindingen. Om deze processen in onszelf gewaar te zijn richten we ons op de sensaties in het lichaam. Globaal gezien zijn er 3 types sensaties: de prettige, de onprettige en de neutrale sensaties. De prettige sensaties willen we graag vasthouden, tegen de onprettige verzetten we ons en bij de neutrale sensaties hebben we een gevoel van dat er ‘niets’ is, waardoor we gaan wegdwalen met de aandacht, gaan dagdromen. Dit vasthouden, verzetten en wegdwalen zijn ingesleten gewoontepatronen, die we vaak niet eens meer door hebben en ons leiden naar emoties en gedachten. Als we ons dan ook nog identificeren met deze emoties en gedachten, dan worden geleefd door onze emoties en gedachten. Zijn we slaaf van onze gewoontepatronen.

In de les vroeg iemand: waarom zouden we dit doen, waarom moeten we gewaar-zijn? Het antwoord kwam van iemand uit diezelfde groep die zei; “toen ik nog geen yoga deed, had ik een keer een groot conflict op mijn werk en werd volkomen meegesleurd in mijn emoties hierover. Ik had slapeloze nachten en enorm veel stress. Nu, na zoveel jaren yoga heb ik opnieuw gedoe op mijn werk en merk ik dat ik het los kan laten, het stroomt als het ware langs mee heen. Bovendien voel ik me sterk en kan ik beslissen wat goed voor mij is”. M.a.w. we doen dit om inzicht te krijgen in wie we werkelijk zijn en wat we te doen hebben. Yoga brengt ons in balans. Het ziende thuis in zichzelf. Om je te kunnen verwonderen over het leven in ‘joy and happiness’.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

 *************************************************************************************************************************************

Oudere berichten »