Reflectie  Nadi Shodana Pranayama en Maha Bandhanadi_shodana

Nadi Shodana Pranayama is een ademoefening die de hoofd energiekanalen (nadi’s) reinigt. We hebben drie hoofd energiekanalen: Ida aan de linkerzijde van de wervelkolom, Pingala aan de rechterzijde van de wervelkolom en Sushumna in het midden door de wervelkolom. Door nu afwisselend door het linker- en rechterneusgat te ademen reinigen we de nadi’s Ida en Pingala en er ontstaat balans tussen de linker- en de rechterhersenhelft. De weg komt vrij om te ademen door de Sushumna: het kanaal van concentratie, meditatie, stilte, leegte en samadhi (éénzijn). Prana(levensenergie) kan optimaal stromen en opgenomen worden in het hele lichaam. Dit verhoogt onze vitaliteit en brengt rust in de geest.

Daarvoor is het wel van belang dat de wervelkolom vrij is, m.a.w. dat de rug t/m de nek vrij is. Hier komen de Bandha’s van pas: Door Maha Bandha toe te passen ondersteunen we het fysieke lichaam, maken we de rug en nek vrij. Maha Bandha is de juiste tonus brengen in de drie hoofd Bandha’s: de bekkenbodem (Mula Bandha), het middenrif (Uddiyana Bandha) en de keel (Jalandara Bandha). Bovendien ondersteunen we ons energetisch lichaam: de Maha Bandha regelt de energie huishouding en brengt ruimte in de buik- en borstholte, ruimte voor de adem. De adem is de drager van prana. Een optimale opname, behoud en doorgifte van prana in het lichaam laat ons vitaal voelen, helder en rustig. En dat is het beginsel van yoga:

 “Yoga is het stilleggen van de wervelingen van de geest. Dan is het ziende thuis in zichzelf”. Patañjali Yoga Sutra’s 1.2 en 1.3.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

*********************************************************************************************************************************

Reflectie  Maha BandhaMaha-Mudra-1024x683-c-center

Maha Bandha  of Tri Bandha zijn drie diafragma’s in het lichaam die belangrijk zijn voor de ondersteuning van het fysieke en energetische lichaam. Maha Bandha heeft een dragende functie op fysiek niveau en op energetisch niveau behoudt het de energie die behouden mag worden en het laat de energie door die doorgegeven mag worden. Bandha wordt dan ook wel vertaald met slot of sluis, maar ook met verband. Maha betekent groot; Tri betekent drie. Maha Bandha betekent dan het grote energieslot.

De onderste Bandha, de Mula Bandha is de wortel Bandha, ons fundament. De Mula Bandha wordt geactiveerd als we de juiste tonus in de bekkenbodem brengen. Deze tonus is afhankelijk van de ontspanning in de buitenliggende bewegingsspieren van de rug en de juiste plaatsing van de voeten in het staan (zie vorige reflectie). De Uddiyana Bandha is het diafragma in het middenrif. Door de ribboog wat in te nemen heffen we licht het middenrif en is de Uddiyana Bandha actief. De Jalandara Bandha is het zogenaamde keelslot. Door de kin naar achteren en wat naar beneden te brengen activeer je het keelslot. Je verlengt de nek en het hoofd komt dan in lijn met de loodlijn van de rest van het lichaam. De Jalandara Bandha is dan ook belangrijk voor een juiste zelfwaarneming en evenwicht. Door het hoofd in alignment te brengen worden de signalen uit het lichaam op de juiste manier gecombineerd met de waarnemingen van de ogen.

De drie Bandha’s samen uitgevoerd geven steun aan het lichaam in o.a. de yogahoudingen en regelen de energiehuishouding. Bovendien geeft het ruimte in de buik- en borstholte. Ruimte voor de adem: de adem is de drager van prana, de drager van levensenergie.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

*********************************************************************************************************************************

Reflectie  Mula Bandha, de stand van de voetenhappy feet socks

De stand van de voeten is van invloed op de Mula Bandha, de tonus in de bekkenbodem, de dragende kracht van het fysieke en energetische lichaam. Vaak zien we spanning in de rug met als gevolg slapte in de buik en bekkenbodem. We missen dan de dragende kracht van de Mula Bandha. De stand van de voeten heeft daar invloed op:

De voeten recht plaatsen in het staan betekent de tweede teen recht voor het midden van de enkels plaatsen. Als de voeten wat geopend zijn brengt dat spanning in de achterste deel van de bekkenbodem. Als de voeten naar binnen staan brengt dat spanning in het voorste deel van de bekkenbodem. De voeten recht geeft gelijkmatige spanning/ontspanning in de hele bekkenbodem. De tenen gespreid, “open toes, open mind” en ontspannen. Door genetische aanleg of door te smalle schoenen te dragen vergroeien de tenen en staan dan te dicht op elkaar. Dan kan het helpen om ’s nachts happy feet socks te dragen om de tenen wat meer spreiding te geven. De plaatsing links rechts over de voet gelijkmatig; de wortel van de grote teen, de wortel van de kleine teen en de hak, over die drie punten gelijkmatig verdeelt met het gewicht net wat meer in de voorkant van de hak. De enkels neutraal, de hoek van de voet met het onderbeen 90 graden. Het dragen van hakken geeft dan ook spanning in de benen, bekkenbodem en rug. De heupgewrichten loodrecht boven de enkels, de benen licht gestrekt, zodat er doorgifte van beweging is: De bewegingsspieren in de benen, onderrug en billen kunnen dan ontspannen, zodat de houdingspieren in de bekkenbodem en buik het lichaam kunnen dragen.

Vind je deze reflectie mooi of interessant, of op een andere manier waardevol?
Meld je dan aan bij reflectie@yogabijsan.nl dan ontvang je de reflectie elke week in je mailbox.

*********************************************************************************************************************************

Oudere berichten »